مهم ترین توصیه هایی که کولرهای هیوندا و کیا با آنها سرحال می مانند!

16 ژوئن, 2024
بدون دیدگاه
کولر خودرو

آنچه در این مقاله می خوانید :

بنا به اذعانِ هیوندا و کیا سواران، سیستمِ کولر هیوندا و کیا از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار است. اما هر سیستمی برای تداوم کیفیت بالا، به رسیدگی نیازمند است. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه از کولرهای هیوندا و کیا نگهداری کنید، چرا این سیستم دچار اختلال میشود، هر چند وقت یکبار باید آنرا سرویس کرد و چه آیتم هایی در سرویس این سیستم باید رعایت کنید. نکاتی که در ادامه خواهد آمد، بسیار جامع است، اگر کیفیت سیستم کولر خودرو برایتان مهم است، با ما همراه باشید.

وقتی کولر برای خودروها یک آپشن لوکس به حساب می آمد!

سیستم تهویه مطبوع (A/C) در خودروها که به آن کولر گفته میشود، در گذشته های دور، از جمله آپشن هایی به حساب می آمد که در هر خودرویی دیده نمیشد و برخلاف امروز که تمام خودروها مجهز به کولر شده اند، در آن زمان تنها برخی از خودروهای لوکس، کولر داشتند. اولین سیستم تهویه مطبوع خودرو را متعلق به حدود 80 سال گذشته میدانند، محصولی که توسط شرکت خودروسازی Packard آمریکا به بازار عرضه شده بود. آمارهای جهانی نشان میدهند میزان خودروهای مجهز به کولر در دهه 70 به 50 درصد رسیده بود و آرام آرام رشد یافت.

همچنین جالب است بدانید که نسخه های ابتدایی کولرها در گذشته با استفاده از گاز مبرد CFC12 کار میکردند که به مرور آثار مخرب آنها برای محیط زیست، منجر به کنار گذاشتنشان و جایگزین کردن آنها با گاز HFC یا R134 شد

کولر خودروهای قدیمی

6 راهکار موثر برای نگهداری کولر خودرو

در نگهداری از کولر خودرو باید بسیار مراقب بود، این قطعه، حساسیت های خاص خودش را دارد. در ادامه به آیتم های مهمی در نگهداری از سیستم کولر هیوندا و کیا اشاره می کنیم که رعایت آنها میتواند باعث جلوگیری از خرابی کولر ماشین شما شود و طول عمر آنرا افزایش دهد.

  1. بلافاصله پس از استارت زدن خودرو، کولر را روشن نکنید.
  2. در سربالایی ها کولر خودرو را خاموش کرده و دور بالای کولر را در سرپایینی ها قرار دهید.
  3. در ترافیک های سنگین که خودرو برای مدت زیادی ساکن مانده است، دقایقی کولر را خاموش نگه دارید.
  4. کولر را در سرعت و دور موتور پایین روشن کنید.
  5. خودرو را زیر آفتاب و در گرمای شدید پارک نکنید.
  6. آب رادیاتور را به صورت منظم چک کرده و بهبود ببخشید.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

برای سرویس سیستم کولر خودرو به این 6 نکته حتماً توجه کنید!

  1. سعی کنید سالانه حداقل یک مرتبه کندانسور را شستشو دهید. این کار محتاج دقت است تا از آسیب های احتمالی به کندانسور، شیلنگ ها و لوله ها جلوگیری شود.
  2. خوب است سالانه حداقل یک مرتبه با استفاده از Air Conditioning Cleaner به شستشوی کانال ها، دریچه ها و اواپراتور اقدام نمایید.
  3. نیازی به استفاده از مواد عایق در پوشاندن شیلنگ های سیستم تهویه و لوله ها وجود ندارد. بگذارید این قطعات به حال خود باقی بمانند.
  4. شارژ گاز کولر یکی از مشهوراتی است که گفته میشود لازم است سالانه و یا در ابتدای فصل گرما انجام شود. این گفته هیچ مرجعی ندارد و توصیه ای است که افراد سودجو به شما میکنند. توجه کنید که آیا شما یخچال و فریزر خود را سالانه شارژ میکنید؟؟
  5. برای تخلیه و تزریق گاز و روغن به سیستم تهویه مطبوع، لازم است سراغ دستگاه شارژ گاز استاندارد اتوماتیک بروید و از روش های سنتی پرهیز کنید.
  6. هنگام نشتی گاز در سیستم کولر، نباید سیستم را باد بزنید بلکه باید سراغ دستگاه شارژ گاز استاندارد بروید.

سیستم کولر خودرو

قطعات کولر در خودروهای هیوندا و کیا

کمپرسور کولر هیوندا و کیا

متأسفانه عمر کمپرسورهای به کار رفته در کولرهای هیوندا و کیا کوتاه مدت است زیرا پیستون های به کار رفته در آنها پلاستیکی بوده و در نتیجه ساییدگیِ پیستون ها، سبب گرفتگی در قسمت هایی از کندانسور و مدارهای حساس گاز پرفشار میشود. معمولا این نارسایی در توقف های طولانی مدت خودرو زیر گرما رخ میدهد و شما احساس میکنید باد کولر گرم شده است و یا حتی ممکن است باد کولر قطع شود.

گفته میشود عمر استاندارد کمپرسور کولر هیوندا و کیا 6 سال است. برای تهیه و خرید کمپرسور کولر هیوندا و کیا میتوانید سری به فروشگاه ما زده و با انتخاب خودروی خودتان، قطعه مورد نظرتان را خریداری کنید. هیرکان پارت، عرضه کننده با کیفیت ترین قطعات یدکی هیوندا و کیا ، مفتخر است که میتواند بخشی از نیازهای رفاهی شما عزیزان را با قیمتی مقرون به صرفه، تأمین کند.

لازم به ذکر است که کمپرسور کولر هیوندا و کیا قابلیت تعمیر نداشته و تنها راه احیاء کولر خودرو، تعویض مجدد آن است.

کمپریور کولر توسان ix35

شیلنگ کولر هیوندا و کیا

از دیگر قطعات مصرفی کولر هیوندا و کیا، شیلنگ های آب بندی شدۀ کولر هستند که با استفاده از آنها، اجزای مختلف کولر به یکدیگر متصل میشوند. این قطعه نیز مصرفی بوده و گاهی لازم است برای ارتقاء کیفیت کاربریِ کولر، تعویض شود.

هیرکان پارت قطعاتِ کولرِ هیوندا و کیا را در دو برند حرفه ای و معتبر Hanon و Doowon به بازار عرضه میکند و آماده است تا میزبان خرید شما مشتریان عزیز باشد. این دو برند از جمله باکیفیت ترین قطعات کولرهای هیوندا و کیا را طراحی کرده، می سازند و با قیمتی مناسب به دست مشتریان میرسانند. برای خرید شیلنگ کولر هیوندا و کیا در دو برند هانون و دوون می توانید از بخش فروشگاه سایت دیدن فرمایید.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

رادیاتور کولر هیوندا و کیا

رادیاتور در میان قطعات کولر نقشی مهم دارد. این قطعه با کمک فن های خنک کننده، حرارت به دست آمده از موتور را درون خودرو منتقل کرده و با این کار، دمای موتور را در وضعیت متعادل نگه می دارد.

رادیاتور به کار رفته در کولرهای هیوندا و کیا، تحمل بار حرارتی بالایی دارند و قادرند خنک کنندگی مناسبی را برای خودرو به وجود بیاورند. همچنین این قطعات در محیط های گرم و آب های آلوده نیز به خوبی کار میکنند. اما قابلیت تعمیر از دیگر مزایای این قطعات است، هرچند پس از مدتی کوتاه، مجددا به مشکل برخورده و شما را مجبور بر خرید رادیاتور کولر هیوندا و کیا می کنند.

ما رادیاتور کولر کیا و هیوندا را در دو برند هانون و دوون برای شما آماده کرده ایم. چنانچه کولر خودرویتان نیازمند تعویض رادیاتور است، میتوانید به بخش فروشگاه مراجعه کرده و با قیمتی مناسب، اقدام به خرید کندانسور کولر هیوندا و کیا نمایید.

در ضمن در نگهداری از رادیاتور کولر کوشا باشید چراکه خرابی در این قطعات، ممکن است منجر به خرابی در موتور نیز بشود. این اتفاق هزینه های سنگینی بر دوش شما خواهد آورد.

رادیاتور کولر کیا

 

خشک کننده کولر

کپسول خشک کننده (رسیودرایر) ، مایعی داغ را از کندانسور گرفته و رطوبت موجود در آنرا خشک کرده و به شیر انبساط میرساند. علائم زیر نشان از خرابی این قطعه دارند:

  • گرمی باد کولر
  • ضعف در عملکرد فن خودرو
  • روشن نشدن دور دوم فن در هوای با گرمای بالا

اواپراتور

مبرد خنک در بخش اواپراتور یا همان تبخیر کننده، در معرض هوای گرم قرار میگرد و مجددا به حالت گاز در می آید. این قطعه در صورت بروز علائم زیر، دچار خرابی شده است:

  • انتشار بوهای نامطبوع
  • تغییر دمای کولر و دمیدن هوا با دمای متغیر
  • پایین آمدن ظرفیت خنک کنندگی کولر
  • خرابی کمپرسور
اواپراتور آونته
Version 1.0.0

چرا کولر باد گرم میدهد؟

شاید مشکل از ترموستات باشد!

ترموستات قطعه ای کوچک و ارزان قیمت است و باعث کنترل دما میشود. اگر ترموستات از کار افتد، موجب متوقف شدن جریان گاز و مایع درون لوله ها شده و به یخ زدگی آنها می انجامد و یا سبب گرمای بیش از حدی که دچار نابودی گاز کولر شود، میگردد.

شاید هم کمپرسور خراب شده باشد!

از رایج ترین عوامل خنک نکردن کولر، خرابی پمپ اصلی کولر است. یکی از دلایل ساده این خرابی، شل بودن تسمه است.

احتمال دارد نشتی رخ داده باشد!

بروز هرگونه نشتی در اتصالات، پیچ ها، لوله ها و شیلنگ ها، میتواند باعث کاهش سطح مایع خنک کننده شود. طی چنین رخدادی، آرام آرام باد کولر گرم میشود.

احتمال خرابی فنِ سیستم کولر نیز وجود دارد!

با روشن نشدن فن رادیاتور یا یکسره شدن آن، ترموستات ناتوان از تشخیص دما میشود. در نتیجه کولر دائما خاموش می ماند. با یک بررسی فشنگی فن رادیاتور، میتواند این احتمال را بررسی کنید.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

مهم ترین مشکلات رایج در سیستم کولر خودرو چیست؟

انتشار بوی بد در کابین

اگر مدت زیادی از سرویس سیستم کولر خودرویتان گذشته باشد، ممکن است کپک ها، قارچ ها و باکتری ها در سیستم تهویه آن جا خوش کرده باشند. یکی از علت های شایع در انتشار بوی بد از سیستم کولر خودرو، میکروارگانیسم هایی مثل کپک و قارچ هستند که بر روی اواپراتور و پشت داشبورد جمع میشوند. فیلترهای هوا را تعویض کرده و پاکسازی کنید، استفاده از محلول های ضدباکتری در قسمت تبخیرکننده نیز به شما کمک خواهد کرد.

پخش شدن بوی سوختگی در خودرو

گاهی با فشردن کلید تهویه در سیستم کولر، بویی از سوختگی در تمام خودرو پخش میشود که طعمی شیرین دارد. این بو نشان دهنده وجود نشتی ضد یخ در سیستم خنک کننده خودرو است. اما اگر این بو، بوی روغن سوخته بود، احتمالا روغن موتور سوخته، در درون کابین ریخته است. توجه کنید، گاهی شما با روشن کردن تهویه خودرو، بوی پلاستیک سوخته استشمام میکنید، این به علت تجمع گرد و غبار بالایی است که درون دریچه ها ایجاد شده، همچنین سوختن سیم ها یا شلنگ ها نیز از دیگر علت های این بوی بد هستند.

تهویه اتوماتیک مطبوع

کاهش قدرت جریان هوا در کابین

با بروز نقص فنی در اجزاءِ سیستم خنک کننده خودرو، حجم پرتاب باد از دریچه کولر کاهش می یابد. پوشیده شدن دریچه ها و مسیرهای این سیستم توسط گرد و غبار از جمله علت های رایج در ضعف جریان هوا در داخل کابین است.

سر و صدای زیاد هنگام روشن شدن کولر

گاهی ممکن است بر اثر شل شدگی تسمه کمپرسور، روشن کردن کولر خودرو، همراه شود با ایجاد سر و صدایی زیاد در دریچه های کولر، این صدا در شرایطی که هوا در سیکل خنک سازی قرار گرفته باشد، بیشتر نیز میشود و لرزیدن نیز به آن اضافه میشود.

جمع شدگی آب داخل کابین

اواپراتور، قطعه ای سرد در سیستم کولر خودروهاست که رطوبت باد را به قطرات آب تبدیل میکند. گاهی دیده شده است که قطراتی از آب بر روی اواپراتور جمع شده و چنانچه آب بندی این بخش مشکلی نداشته باشد، زیر خودرو می ریزند و در صورت مشکل در آب بندی، این قطرات از طریق دریچه ها، وارد کابین میشوند.

آیا مصرف سوخت خودرو با روشن کردن کولر افزایش می یابد؟

باوری به درستی رواج یافته که اگر کولر خودرو روشن شود، مصرف سوخت وسیله نقلیه نیز بالا میرود. علت این اتفاق این است که روشن کردن کولر باعث میشود فشار بیشتری بر موتور خودرو وارد شود و بالتبع مصرف سوخت خودرو بالا رود.

اشتراک گذاری این مطلب :
دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها
به دنبال چه می گردی؟