از تاریخچه برف پاک‌کن‌ها در جهان تا جایگاه کلیدی آنها در رانندگی ایمن

27 فوریه, 2024
بدون دیدگاه

آنچه در این مقاله می خوانید :

از تاریخچه برف پاک‌کن‌ها در جهان تا جایگاه کلیدی آنها در رانندگی ایمن

1903میلادی بود که برای اولین بار در تاریخ، برف پاک‌کن، این تکنولوژیِ به ظاهر ساده اختراع شد. در ابتداء این تکنولوژی به صورت دستی کار می‌کرد. در سال 1951 یک موتور الکتریکی به نام Wiper motor در آنها به کار رفت و از سال 1963مدل های اولیه از برف پاک کن های با عملکرد متناوب ظاهر شدند. به هر حال رفته رفته برف پاک کن ها در جهان ارتقاء یافتند و از سنسوری الکترونیکی‌ای بهره‌مند شدند که به طور خودکار عمل می‌کرد. امروز برف پاک کن های هیوندا و کیا در انواع متنوعی از تکنولوژی‌ها به بازار عرضه میشود که قادر به حرکتی در آرایش های متقارن، معکوس، متضاد، تک تیغه و مستقل هستند.

جالب است بدانید باوجود اینکه نگاه ما به این ابزار معمولا رفاهی بوده اما برف پاک‌کن‌ها همچون چراغ‌های جلو از تجهیزات مهم در ایمنی خودرو محسوب می‌شوند که در کاهش تصادفات و انواع صدمات، نقشی چشمگیر دارند به طوری که تحقیقات نشان می‌دهد 90درصد اطلاعات مفید برای یک رانندگی استاندارد از طریق دید راننده جمع آوری می‌شود و یک شیشه کثیف می‌تواند درک راننده را تا 30درصد کاهش دهد. بنابراین چنانچه این تکنولوژی در خودروی شما دچار نقص و خرابی باشد ممکن است با جریمه پلیس مواجه شوید.

تیغه برف پاک کن هیوندا

برف پاک‌کن‌ها از چه قطعاتی ساخته می شوند؟

1-تیغه برف پاک‌کن

نقش تیغه‌ها که معمولا از لاستیک طبیعی یا کلروپرن ساخته می‌شوند آن است که انعطاف پذیری برف پاک‌کن را تنظیم کنند. این تنظیم‌گری بسته به کیفیت تیغه‌ها متفاوت است و به عنوان نمونه تیغه برف پاک‌کن کیا سراتو را می‌توان از باکیفیت ترین های این حوزه دانست که توان رقابت با تیغه برف پاک‌کن سانتافه را دارد و همواره توانسته است رضایت راننده‌های سراتو را تأمین کند. تیغه‌های برف پاک‌کن در پایان هر ضربه در شیشه جلو زاویه ایجاد می‌کنند. معمولا برای کاهش اصطکاک میان تیغه و شیشه، بر روی سطح لاستیکی تیغه پوششی مخصوص و پودر گرافیت به کار رفته است. بنابراین کنترل یکنواختی زاویه چرخش برف پاک‌کن به بالا و پایین برعهده تیغه برف پاک‌کن است. فراموش نکنید که تیغه‌ها مهم‌ترین قطعه در برف پاک‌کن‌ها هستند، در انتخاب آنها و نگهداری‌شان کوشا باشید.

برای خرید برف پاک‌کن‌های هیوندای و کیا می‌توانید با مراجعه به بخش محصولاتِ هیرکان پارت، از آخرین مدل‌های آن دیدن کرده و با کیفیت‌ترین آنها را تهیه کنید.

تیغه برف پاک کن کیا

2-بازوی برف پاک‌کن شیشه جلو

این قطعه که از فلز ساخته می‌شود واسطه ای بازویی است که تیغه برف پاک کن را به بازوی آن متصل کرده و حرکت را از موتور برف پاک کن به خود برف پاک کن منتقل می‌کند. استفاده از مدل کانکتور برای اطمینان از بی سر و صدا بودن برف پاک کن توصیه می‌شود.

اسپویلر:

اسپویلر برای ارتقاء کیفیت در کارایی آیرودینامیکی به کار می‌رود و هنگامی که با سرعت بالایی رانندگی کنید، در کاهش باد موثر است. این قطعه در قسمت جلوی راننده به برف پاک‌کن شیشه جلوی راننده متصل است.

فلکسورهای فنر (داخل یا خارج تیغه لاستیک):

فلکسورهای فنر در فشار یکنواخت تیغه لاستیک و عمل پاک کردن موثر هستند و به منظور تماس کامل میان تیغه و شیشه جلوی خودرو تعبیه شده‌اند.

اجزا برف پاک کن هیوندا و کیا

همه چیز درباره تیغه برف پاک‌کن ها

تیغه‌های برف پاک‌کن‌ها در سه جنس موجودند، جنس فابریک آنها فلزی است اما جنس های فلت (ژله‌ای) و هیبریدی نیز دارند که هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد.

تیغه ژله‌ای

عمدتا تیغه‌های ژله‌ای از جنس سیلیکون ساخته می‌شوند و به همین دلیل یکی از بهترین مدل‌های تیغه به حساب می‌آیند. تیغه‌های ژله‌ای معمولا در مقایسه با تیغه‌های فلزی یا پلاستیکی عمر بیشتری می‌کنند و قدرت آبگیری بیشتری نیز دارند که برای مناطق گرمسیر توصیه میشود.

تیغه هیبریدی

تیغه‌های هیبریدی از مواد مرغوبی ساخته شده و جنس لاستیکی آنها بسیار باکیفیت است. در این مدل از برف پاک‌کن‌ها که از تیغه‌های هیبریدی استفاده می‌کنند، طرح آیرودینامیکی و محکمی در بدنه تیغه استفاده می‌شود که باد شدید را به راحتی از خود عبور میدهد و از این طریق باعث جلوگیری از کنده شدن تیغه می‌شود. تاکنون این قطعه توانسته است مقاومت مناسبی در برابر گرما و یخ زدگی از خود نشان دهد.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

به طور خلاصه می‌توان مهم ترین مزایای تیغه برف پاک‌کن هیبریدی را چنین شمرد:

  • عمر طولانی دارند.
  • انعطاف زیادی دارند.
  • مستحکم بوده و در برابر سرما و گرما مقاومت می‌کنند.
  • سرعت و دقت کارشان بالاست.
  • کارشان را با سر و صدای پایینی انجام می‌دهند.
  • تیغه‌هایی که در برف پاک‌کن‌های هیبریدی به کار رفته است در مقایسه با تیغه‌های ژله‌ای از قدرت آبگیری بسیار بیشتری برخوردارند و این در حالی است که برف پاک کن های ژله ای خودشان بسیار کارآمدتر از تیغه‌های فلزی هستند.

آموزش تعویض برف پاکن هیوندا سوناتا

تیغه فلزی

تیغه های فلزی کمترین قیمت و بیشترین استفاده را در خودورها دارد. این تیغه ها بدنه صافی دارند و در بخش لاستیکی آنها از لاستیک های فشرده استفاده شده است.

پس از شناخت انواع تیغه‌های برف پاک‌کن، به سراغ لاستیک تیغه برف پاک‌کن می‌رویم تا قدری این اصطلاح را توضیح دهیم که لاستیک تیغه به آن لاستیک سیاه رنگی گفته می‌شود که به بدنۀ کلی تیغه متصل می‌شود و عملیات پاکسازی شیشه را برعهده دارد. انحناء شیشه‌ها با این لاستیک به خوبی پوشانده می‌شود و برای پاک کردن لکه‌های باران و از بین بردن لکه‌های آب یا چربی‌ها، بالا بودن کیفیت این لاستیک‌ها مهم است. به طور کلی این لاستیک ها در دو مدل ترکیبی به کار میرد که یکی از آنها معمولی بوده و دیگری هیبریدی است.

تیغه هیبرید هیوندا

کدام تیغه برف پاک‌کن بهتر است؟

برای تشخیص بهترین تیغه باید به محل زندگی خودتان نگاه کنید، چنانچه در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارش باران فراوانی دارد، توصیه ما استفاده از برف پاک‌کن‌های ژله‌ای یا هیبریدی است اما اگر محل زندگی شما بیش از هوای بارانی، وضعیت برفی پیدا میکند، یا به هر دلیلی برای شما برف پاک‌کنی که بخواهد برف ها را کنترل کند اهمیت بیشتری دارد، برف پاک‌کن‌های هیبریدی نمی توانند رضایت شما را جلب کنند زیرا آنها برای پاک کردن باران طراحی شده اند نه برف. بنابراین توصیفه می‌شود به سراغ نمونه های اورجینال شرکتیِ برف پاک کن بروید که متناسب با آب و هوای شرکت سازنده‌اش که هوایی چهارفصل دارد طراحی شده‌اند.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

روش‌های نگهداری از برف پاک‌کن‌های هیوندا و کیا

چهار روش مهم برای مراقبت از برف پاک‌کن‌های هیوندای و کیا وجود دارد که به هر کدام از آنها جداگانه می‌پردازیم:

1- برف پاک کن را روی شیشه خشک فعال نکنید!

ترجیحا سعی کنید هنگامی که شیشه خودروی شما با آب یا شیشه شوی مرطوب شده است از برف پاک کن استفاده کنید زیرا کشیده شدن تیغه برف پاک کن بر روی شیشه خشک موجب خط افتادگی بر روی شیشه می شود و خود تیغه نیز به مرور از بین می رود. چنانچه مخزن شیشه شور شما خالی بود بهتر است آب را به صورت دستی بر روی شیشه بریزید اما هرگز برف پاک کن را بر روی شیشه خشک فعال نکنید.

2-از پاک کردن شیشه های یخ زده با برف پاک‌‌کن اجتناب کنید!

گاهی که در زمستان شیشه‌ی خودروی شما یخ می‌زند، احتمالا در این شرایط اولین گزینه‌ای که به ذهنتان میرسد فعال کردن برف پاک کن هاست، کاری که می‌تواند موتور برف پاک‌کن شما را ضعیف کند و در تیغه‌ی آن نیز پارگی یا کجی ایجاد کند. بهتر است اگر می‌خواهید یخ‌های شیشه را پاک کنید یا جسم خارجی‌ای مثل فضله‌ی خشکیده‌ی پرندگان را برطرف سازید، از یک پارچه‌‌ مناسب استفاده کنید تا برف پاک‌کن خودروی شما آسیب نبیند.

تیغه برف پاک کن کیا

3- تیغه را مرتب تمیز کنید

با لحظه ای تمیز کردن تیغه برف پاک‌کن از انواع آلودگی‌ها می‌توانید در جلوگیری از فرسایش و حفظ طول عمر آن نقشی مفید داشته باشید.

4- خودرو را در معرض تابش مستقیم آفتاب پارک نکنید!

هنگامی که نور آفتاب به صورت مستقیم بر خودروی شما می‌تابد، تیغه برف پاک کن را خشک می‌کند و به مرور موجب ترک خوردگی آن می‌شود. بنابراین بهتر است خودرویتان رادر پارکینگ پارک کنید و یا برای آن به دنبال سایه‌ای خنک بگردید.

تیغه برف پاک کن موبیس

علت جیر جیر کردن برف پاک‌کن‌های هیوندای و کیا چیست؟

چنانچه با فعال شدن برف پاک کن ها صدای جیر جیر می شنوید، احتمالا سطح مایع شیشه شویی که در خودرو وجود دارد پایین آمده و یا لمس بدنه برف پاک کن با فاصله بسیار نزدیکی شیشه خودرویتان را لمس میکند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای برطرف کردن این مشکل از سطح مایع شستشو اطمینان حاصل کرده و در مرحله بعد با یک پارچه و آب و صابون به تمیز کردن شیشه و قطعات برف پاک کن خود مشغول شوید. به احتمال زیاد این مشکل برطرف شود اما پس از انجام موارد مذکور همچنان برف پاک‌کن خودرو همراه با آب کافی جیر جیر کرد، نشان از فرسودگی یا خمیدگی تیغه‌ی آن دارد که باید سراغ خرید تیغه برف پاک کن هیوندا یا کیای خود بروید.

تیغه برف پاک کن هیوندا سانتافه

زمان تعویض برف پاک‌کن هیوندا و کیا و علائم خرابی در قطعات آن

باوجود اینکه گفته شده است تیغه های برف پاک کن تاریخ انقضاء دارند و لازم است سالانه یا هردوسال یکبار تعویض شوند اما به طور کلی هیچ زمان استاندارد و منظمی برای تعویض برف پاک‌کن هیوندا و کیا یا قطعات آنها وجود ندارد و ممکن است این زمان به کمتر یا بیشتر از یکسال تغییر کند. تفاوتی هم ندارد که برف پاک کن هیوندای i20 باشد، برف پاک‌کن اپتیما باشد یا تیغه برف پاک‌کن سانتافه یا هرکدام از دیگر محصولات هیوندا و کیا. اصولا تعویض تیغه برف پاک کن یا بدنه‌ی آن به استفاده شما و آب و هوای منطقه شما بستگی دارد. در ادامه به علائمی که اشاره می کنیم که به شما یادآوری می‌کنند باید تغییری در سیستم برف پاک‌کن خود ایجاد کنید:

  • اگر حرکت بازوهای برف پاک‌کن کندتر از حد معمول شده است، احتمالا باید موتور برف پاک‌کن و رله تایمر آن تعویض شود.
  • در صورتی که برف پاک کن از کار افتاده است اما همچنان صدای موتور آن شنیده میشود، باید مشکل از بازویی و موتور برف پاک کن باشد.
  • چنانچه تیغه های نویی که در برف پاک کن خودروی شما هستند نمیتوانند به درستی شیشه ها را تمیز کنند، احتمالا تیغه های نامرغوبی هستند و ممکن است بازویی برف پاک کن نیز دچار مشکل شده باشد.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

خرید برف پاک کن هیوندای و کیا از هیرکان پارت

هیرکان پارت وارد کننده لوازم یدکی جنیون پارت هیوندای و کیا در ایران است، یکی از مرجع هایی که در حوزه قطعات خودروهای هیوندای و کیا سالها در حال فعالیت است. هم اکنون می توانید انواع برف پاک کن های هیوندای و کیا را از طریق بخش محصولات مشاهده کرده و اقدام به خرید آنها نمایید. هیرکان پارت محصولات خود را با ضمانت و در سریع ترین وقت ممکن به دست مشتریان خود می‌رساند و تمام تلاشش، تأمین رضایت شما مشتریان عزیز است.

No data was found
اشتراک گذاری این مطلب :
دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه می گردی؟