دسته موتور چه نقشی در کارکرد صحیح خودرو و موتور آن دارد؟

6 می, 2024
بدون دیدگاه
دسته موتور کیا

آنچه در این مقاله می خوانید :

اگر بخواهیم به زبان ساده دسته موتور خودرو را معرفی کنیم، باید آنرا نوعی بست یا وسیله نگهدارنده موتور ماشین معرفی کنیم. اما در بیانی دقیق و فنی باید دانست که دسته موتور هیوندای و کیا یا هر خودروی دیگری، به جهت حفظ تعادل موتورِ خودرو و تحمل وزن سنگین موتور استفاده میشود. بنابراین ضرورت دارد برای در تعادل نگهداشتن موتور خودرو و همچنین کنترل ضربات وارده بر آن، از این قطعه استفاده شده و در صورت آسیب، تعمیر یا تعویض گردد.

پاسخ به دو پرسش مهم درباره دسته موتورها

شاید برایتان سوال شده باشد که مگر موتور خودرو در معرض تکان خوردن است که دسته موتور، آنرا متعادل نگه میدارد؟ پس بگذارید شما را با انواع تکان های احتمالی موتور آشنا سازیم:

  • هنگام روشن شدن خودرو
  • گاز دادن های ناگهانی
  • عبور از دست اندازها
  • لرزش های ذاتی موتور

بنابراین تا اینجا دانستیم که برای حفظ کارکرد صحیح موتور لازم است تا قطعه ای از تحرکات آن جلوگیری کند و از این طریق، گشتاورهای پیچشی آنرا تحمل پذیر گرداند.

دسته موتور کیا

از دیگر پرسش های متداول، تعداد دسته موتورهای به کار رفته در خودروهاست. باید بدانید که این تعداد به نوع خودروی شما بستگی دارد اما هیچ خودرویی نیست که تنها یک دسته موتور داشته باشد چراکه برای اتصال صحیح میان موتور و بدنه به بیش از یک دسته موتور احتیاج است. به عنوان مثال ماشین هایی که موتورهای طولی دارند، از دو دسته موتور برخوردارند و خودروهایی که از موتورهای عرضی برخوردار باشند، تأمین شده با دسته موتورهای هیدرولیکی هستند. همچنین درباره مدل این دسته موتورها باید گفت هر خودرو دسته موتور مختص خود را دارد، مثلا در سورنتو 2008 دسته موتور هیدرولیکی به کار رفته است و سانتافه 2007 و 2008 با دسته موتور سنسوردار به بازار عرضه شده است.

آشنایی با انواع مدل های دسته موتور در بازار

امروزه بازار تولید قطعات یدکی بسیار گسترده شده است، به حدی که شاهد طیف گسترده ای از مدل های دسته موتور هستیم. در نتیجه شما می توانید دسته موتورهای موجود در بازار را در مدل های زیر پیدا کنید:

  • مکانیکی یا پلاستیکی
  • هیدرولیک
  • لاستیکی
  • صلب یا فلزی

 

دسته موتور کیا

 

در ادامه به بررسی انواع دسته موتورها می پردازیم، با ما همراه باشید.

دسته موتور مکانیکی یا پلاستیکی چیست؟

این قبیل دسته موتورها علاوه بر قیمت ارزانی که دارند، از ساختار بسیار ساده ای نیز تشکیل شده اند. در آنها از یک قطعه لاستیکی ساده استفاده شده که قابلیت ارتجاعی دارند و همین ویژگی سبب میشود تا بتواند در برابر ضربات و تکان های گیربکس و موتور، نقشی حفاظت گرانه به خود بگیرد.

دسته موتور لاستیکی چه مزایایی دارد؟

دسته موتورهای لاستیکی از سال 1930 گسترش یافتند و به طول عمر بالا و قیمت ارزان مشهور شدند. آنها در حقیقت نوعی دسته موتور پلاستیکی هستند که از با انعطاف بالای خود، سبب کنترل و کاهش ارتعاشات و لرزش های موتور می شوند. بخش لاستیکی دسته موتور در میان دو صفحه فلزی از جنس چدن و آهن قرار دارد. در مجموع می توان جنس این مدل قطعات را با کیفیت ارزیابی کرد و قیمت آنها را نیز مقرون به صرفه دانست.

دسته موتور هیوتدای سوناتا

دسته موتور هیدرولیکی چگونه کار میکند؟

اجزاء تشکیل دهنده موتور شامل دو لایه فنر، یک بخش سیالِ هیدرولیکِ روغنی و یک بخش لاستیکی می باشد. بنابراین دو لایه فنر در این قطعه به کار گرفته شده است. این ترکیبِ به کار رفته در دسته موتور هیدرولیکی باعث شده است تا قدرت بسیار خوبی در موتور خودرو برای دفع ضربات وارده به آن ایجاد شود.

اما دسته موتور هیدرولیکی را باید از نظر عملکردی که دارد، نوعی دمپر هیدرولیکی به حساب آورد. لازم به ذکر است که درون این قطعه دو محفظه ارتباطی وجود دارد و میان این دو محفظه، مجرای کنترل شده ای به نام سوپاپ قرار دارد که سرعت حرکت مایع هیدرولیک میان آنها را کنترل کرده و سبب کندی جریان مایع میشود.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

اگر دسته موتور فلزی دارید از افزایش ناگهانی سرعت خودداری کنید!

دسته موتورهای فلزی برای خودروهای کوچک و سبک طراحی شده است و چون با اتصالات صلبی، پیچ یا جوش به شاسی متصل می شوند، موسوم به دسته موتور فلزی یا صلب هستند. تنها نکته منفی در این قطعات آن است که قادر به کنترل و دفع ارتعاشات موتور در دورهای بالا نمی شوند و این موجب آسیب به موتور خودرو در شرایط خاص می شود.

دسته موتور النترا 2017

 

ویژگی های مهمی که درباره دسته موتور فنری نمی دانید!

دسته موتور فنری که معمولا در خودروهای با موتور بزرگ استفاده میشود، طول عمر بیشتری در مقایسه با قطعات پلاستیکی دارد. این بدین خاطر است که لایه پلاستیکی به کار رفته میانِ موتور و بخش فلزی دسته موتور از جنس پلیوراتان ساخته شده است و پلیوراتان در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت بسیار بالایی دارد که می تواند تعادل موتور و حتی کابین خودرو را تأمین کند. در ضمن جالب است بدانید خودرویی که در آن دسته موتور فنری به کار رفته باشد، سواری نرم تری در مقایسه با سایر خودروها تحویل سرنشینان میدهد.

وقتی میگوییم دسته موتور، منظورمان کدام دسته موتور است؟

علاوه بر مدل های متنوع دسته موتورها و برندها متفاوتی که آنها را تولید می کنند، این قطعه در نقاط مختلفی از کاپوت خودرو جای گذاری می شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

  1. دسته موتور عقب: این قبیل دسته موتورها که به «دو سر پیچ» هم شناخته می شوند، از طرفی بر روی بنده پیچ می شوند و از طرفی دیگر به سر موتور. اغلب خودروها از چنین اتصالی برخوردارند.
  2. دسته موتور جلو: بالای رام و جلوبندی که قسمت پایین موتور را تشکیل می دهند، محل قرارگیری این دسته موتور است. این قطعه در مقایسه با سایر دسته موتورها، آسیب و خرابیِ بیشتری را تجربه میکند چراکه نزدیک سیستم تعلیق خودرو قرار گرفته است.
  3. دسته موتور راست: این قطعه که به «دسته موتور بالا» نیز شناخته میشود، در هر خودرویی، موقعیت نصب متفاوتی دارد. اما مسئولیتِ آن در تمام خودروها یک چیز است و آن متصل کردن و محافظت از موتور بر روی بنده می باشد.
  4. دسته موتور چپ: این قطعه در حقیقت همان دسته موتور قرار گرفته بر روی جعبه دنده است.

دسته موتور کیا

چرا دسته موتور آسیب می بیند؟ راه های جلوگیری از خرابی دسته موتور!

پیش از هرچیز باید بدانید که دسته موتور به این سادگی ها خراب نمیشود، هرچند براساس استانداردهای رایج، تعویض و خرید دسته موتور باید پس از پیمودن هر 50 تا 60 کیلومتر انجام شود. با این وجود اما عواملی موجب تسریع خرابی دسته موتور می شوند که توجه به آنها می تواند شما را در نگهداری از دسته موتور یاری کند:

  1. تیک آف زدن، کشیدن دستی و همزمان دور زدن با سرعت بالا همگی دسته موتور شما را به نابودی می کشاند.
  2. عبور از دست انداز با سرعت بالا: در چنین شرایطی فشار وزن موتور تماما بر روی دسته موتور وارد شده و فرسایش آنرا سبب میشود.
  3. نصب نادرست دسته موتور بر خودرو
  4. استفاده از دسته موتورهای نامرغوب با کیفیت پایین
  5. ضربه و آسیب های وارده بر شاسی
  6. آسیب دیدگی و نارسایی های جلوبندی و سیستم تعلیق
  7. خرابی چهارشاخه گاردان در خودروهای محور عقب متحرک
  8. تنظیم نبودن موتور

دسته موتور جلو سانتافه

این موارد در تمام خودروها عمومیت دارد و در نتیجه اگر انتظار کارکرد طولانی مدت از دسته موتورهای هیوندای و کیا را دارید، توصیه می کنیم موارد فوق را رعایت کرده و به موارد ذیل نیز اهمیت کافی دهید.

  1. بررسی دوره ای دسته موتور را عقب نیندازید: چک کردن نشتی ها، ترک ها و آسیب دیدگی های ظاهری.
  2. از شتاب های ناگهانی و توقف های سریع که موجب وارد آمدن ضربات سنگین به اجزاء خودرو می شوند خودداری کنید.
  3. تعویض روغن، ترازیابی سیستم تعلیق، تنظیم نمودن موتور و تمامی مواری که برای نگهداری اصولی خودرو لازم است را رعایت کنید. این مراقبت ها جدا سبب کاهش لرزش موتور می شوند.
  4. نصب صحیح دسته موتور.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

چگونه باید خرابی دسته موتور را تشخیص دهیم؟

نشانه های زیر را بررسی کنید و در صورتی که هریک از آنها را در خودروی خود مشاهده کردید، آنرا نزد تعمیرکاری ماهر برده تا بررسی های دقیقتر بر روی آن صورت پذیرد.

روش های فیزیکی که بهترین روش هستند:

  1. کاپوت را بالا بزنید و چک کنید که لاستیکِ دسته موتور پاره نشده باشد و یا دچار افت نیز نشده باشد.
  2. کاپوت را بالا بزنید، خودرو را روشن کنید و در حالت خلاص گاز بدهید، چنانچه لرزش زیادی در موتور مشاهده کردید و یا متوجه جابجایی غیر عادی در آن شدید، به تعمیرگاهی حرفه ای مراجعه کنید.
  3. چنانچه دسته موتور خودرویتان هیدرولیکی است، کنترل کنید که نشت روغن در آن رخ نداده باشد.

روش های غیرفیزیکی:

  1. به صدای «تق تق» از موتور در دست اندازها دقت کنید.
  2. بر روی لرزش های غیرطبیعیِ موتورِ خودرو حساس باشید.
  3. اگر در فاصله رها کردن کلاچ و فشردن پدال گاز، صدای ناگهانی تقه ای در خودرو ایجاد شود و سریعا قطع شود، لازم است سری به تعمیرگاه بزنید.

دسته موتورخراب

خرید دسته موتور هیوندا و کیا و برندهای تولیدکننده آن

به طور کلی برای خرید دسته موتور لازم است آیتم های پیش روی را در نظر داشته باشید:

  1. قیمت دسته موتور
  2. جنس دسته موتور
  3. برند تولید کننده دسته موتور
  4. نوع دسته موتور که در کدام بخش خودرو نصب میشود
  5. گارانتی محصول

اما درباره برندها لازم است بدانید که برندهای معتبری مثل جنیون پارت، GY ، PH در زمینه تولید دسته موتور فعال هستند. هرکدام از این برندها در زمینه کاری خود ماهر هستند و هیرکان پارت به عنوان واردکننده مستقیم محصولات هیوندا و کیا آماده است تا باکیفیت ترین دسته موتورها را با تضمین کیفیت و ارسال سریع به دست شما عزیزان برساند. لازم به ذکر است که دسته موتورهای هیوندا و کیا با برندهای چینی نیز مدت هاست به فروش میرسد و از جمله گزینه های مقرون به صرفه ای است که طبق تجربه ی مشتریان ما، کیفیت قابل قبولی نیز ارائه داده است.

برای مشاوره رایگان در زمینه خرید دسته موتور هیوندای و کیا می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری این مطلب :
دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه می گردی؟