علائم و علت و راه های جلوگیری یاتاقان زدن خودروهای 2400 سی سی هیوندا و کیا

3 فوریه, 2024
بدون دیدگاه
موتور هیوندا

آنچه در این مقاله می خوانید :

یکی از مشکلاتی که از سال ۲۰۱۰ به بعد در مورد بیشتر خودروهای هیوندای و کیا مطرح شده این است که موتور این خودروها به راحتی یاتاقان می‌زند. علت این امر را کیفیت پایین تراشکاری و فلزکاری موتورهای ۲۴۰۰ کیا و هیوندای و یا متناسب نبودن گیربکس خودروهای واردشده با این موتور بیان می‌ کنند.

بعضی از کارشناسان عقیده دارند قدرت خروجی این پیشرانه پایین بوده و مخصوصا در خودرو سنگین وزنی مثل سانتافه، هنگام حضور چند سرنشین داخل خودرو، در مسیرهای سربالایی یا هنگام روشن بودن کولر، نیاز به فشار بیشتری به پیشرانه وجود دارد. از طرفی بعضی تعمیرکاران هم بر این نظرند که پیشرانه این خودروها آن طور که باید با گیربکس هماهنگی نداشته و همین مساله مزید بر علت می شود.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

استفاده از روغن های بی کیفیت، موتور هر خودرویی را دچار مشکل می کند. احتمال یاتاقان زدن حتی در کارکرد پایین در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت و نامعتبر در پیشرانه 2.4 لیتری مورد بحث ما، بیشتر هم می شود. زیرا استفاده کردن از روغن های با کیفیت پایین و نامناسب برای این موتور باعث می شود روانکاری به خوبی صورت نگیرد و باعث یاتاقان زدن شود.

هیوندای و کیا موتور تا سال 2020 نزدیک به 1.7 میلیون خودرو که از پیشرانه تتا 2 GDI بهره‌مند بوده‌اند را برای رفع ایراد فراخوان داده‌اند.

در ادامه این مطلب با علائم، دلایل و راه‌های جلوگیری از یاتاقان زدن خودروهای 2400 سی سی هیوندا و کیا آشنا خواهید شد.

علائم یاتاقان زدن خودرو چیست؟

    1. یکی از اولین و مهم‌ترین علائم یاتاقان زدن شنیدن صدای لق لق یا تق تق موتور هنگام گاز دادن یا شتاب گرفتن است. در چنین شرایطی بهترین کار این است که خودرو را متوقف کرده و فورا یک تعمیرکار خبر کرده و یا خودروی خود را بدون روشن کردن موتور، به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز و معتبر جهت انجام تعمیرات انتقال دهید. البته باید توج
      ه داشته باشید که در دور آرام هیچ صدایی از موتور شنیده نمی‌شود ولی با افزایش دور از 1200 rpm به بالا صدای یاتاقان‌های متحرک واضح به گوش می‌رسد.
    2. دیگر نشانه یاتاقان زدن قفل شدن موتور است. در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی‌شود.
    3.  اگر احساس کردید خودرو به خوبی گاز نمی‌خورد و یا کم جان‌تر از همیشه است و به شکل مطلوب پیش نمی‌رود، ممکن است یاتاقان‌ها مشکلی پیدا کرده باشند.
    4. در صورت روشن شدن چراغ چک روغن خودرو هم باید چنین احتمالی را در نظر گرفت و پیگیری‌های لازم را انجام داد. چراغ روغن روشن می‌ماند و گاهی به حالت چشمک زن در می‌آید.

اصولا زمانی که خودروهای سانتافه IX45، هیوندا توسان IX35، اسپرتیج SL، اپتیما TF و سوناتا YF یاتاقان می‌زنند، اگر خوش شانس باشید و متوجه صدای غیرطبیعی موتور شوید باید آن‌ها را سریعا خاموش کنید که با مشکل شاتون زدن مواجه نشوید.

عوامل موثر یاتاقان زدن خودروهای هیوندای و کیا

گشتاور خودرو

یکی از دلایل خرابی یاتاقان خودروهای کیا و هیوندا این است که گشتاور موتور با وزن خودرو تناسب کافی ندارد. موتورهای  نوع GDI نسبت به مدل MPI  کم‌تر یاتاقان می‌زنند؛ چراکه تولید گشتاور موتورهای GDI نسبت به مدل MPI بیشتر است.

اویل پمپ هیوندا و کیا

اویل پمپ

اما مهمترین دلیل یاتاقان زدن این خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2، ضعف اویل پمپ (پمپ روغن) است. ضعف این قطعه حیاتی در کارکرد 60 تا 100 هزار کیلومتر با افت فشاز خودش را نشان می دهد. در توصیه های هیوندای و کیا برای نگهداری خودروهای مجهز به این پیشرانه آمده است که اویل پمپ باید هر 150 هزار کیلومتر تعویض شود. اما از آنجایی که بعضی سانتافه ها با کارکرد کمتر از این هم یاتاقان می زنند، توصیه ما این است که این قطعه را در 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کنید.

طراحی موتور تتا2 به گونه ای است که پمپ روغن (Oil Pump) آن به طور مشترک با بالانسر (Balancer) موتور در یک قطعه جمع می شوند و به صورت یکپارچه به فروش می رسند و نصب می شوند. بنابراین شما برای تعویض اویل پمپ یا بالانسر نمی توانید یک قطعه را جداگانه خریداری کنید بلکه باید کل قطعه را تعویض کنید.

در صورت تعویض نشدن این قطعه و یاتاقان زدن آن، مجموعه اویل پمپ و بالانسر قفل شده و به این ترتیب، عملکرد اویل پمپ متوقف می شود که به دنبال آن روغن به یاتاقان های موتور نمی رسد و کل موتور یاتاقان می زند. پس مشترک بودن این دو قطعه باعث می شود در صورت از کار افتادن هر کدام از آن ها به موتور آسیب جدی وارد شود و در نهایت، منجر به یاتاقان زدن سانتافه شود.

اویل پمپ نیز از نظر طراحی دارای ایراداتی است که ممکن است باعث یاتاقان زدن شود. طراحی مدل نخست اویل پمپ هیوندا در بخش طراحی ضعف‌هایی دارد، اما حدود یک سال است که اویل پمپ‌های بهبود یافته به بازار عرضه شده‌اند و شما با تعویض این قطعه می‌توانید از مشکلات احتمالی یاتاقان زدن جلوگیری کنید.

اویل پمپ جدید که در ایران به اویل پمپ کتابی نیز معروف است اما در کنار مزیت‌هایش یک عیب نیز همراه خود داشت و آن‌هم افت فشار 30 درصدی در کیلومترهای 60 الی 100 هزار کیلومتر است. این افت فشار روغن در پیشرانه های نسخه MPI ایجاد خرابی بسیار کمتری را به همراه دارد ولی در نسخه GDI به دلیل فشار بالاتر در پیشرانه برای راندمان بالاتر اهمیت روان کاری نیز بیشتر است و این افت فشار روغن باعث بروز خرابی‌های شدیدی می‌شود.

استفاده از روغن موتور نامرغوب

در برخی موارد دیده می شود که این موتورها در کارکردهای پایین تر از ۱۵۰ هزار کیلومتر (حدود ۸۰ هزار کیلومتر) یاتاقان می زنند و از کار می افتند یکی از علت های بروز این مشکل استفاده از روغن های نامطلوب، نامناسب و با کیفیت پایین در این موتور است، زیرا استفاده کردن از روغن های با کیفیت پایین و نامناسب برای این موتورها باعث می شود روانکاری به خوبی صورت نگیرد و موتور یاتاقان بزند.

هیوندا

استفاده از موتور شور یا جرم‌گیر

بهتر است برای تمیزکردن موتور خودرو از جرم‌گیر یا موتور شور استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است اویل پمپ ماشین بگیرد و اتومبیلتان یاتاقان بزند. روش تمیزکردن موتور بسیار مهم است. نوع آب و موادی که برای شست‌وشو استفاده می‌شود روی این موضوع اثرگذار است. اگر این مواد وارد قطعات الکتریکی شده و رسوب کند و رطوبت ایجاد کند اثرات مخربی دارد. علاوه بر این استفاده از مواد شست‌وشوی بی کیفیت و نامرغوب باعث خرابی قطعاتی مثل دلکو و کوبل می‌شود. بهتر است موتور را در تعمیرگاه‌های تخصصی و آن هم فقط یک‌بار در سال تمیز کنید. همچنین خوب است بدانید که شونده‌های خانگی برای تمیزکردن موتور اتومبیل مناسب نیستند. سعی کنید برای کاهش اثرات مخرب رطوبت قسمت‌های حساس را با پلاستیک بپوشانید.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

راه‌های جلوگیری از یاتاقان زدن خودروهای 2400 سی سی هیوندا و کیا

  1. تعویض به موقع قطعاتی مثل اویل پمپ و سایر قطعات مصرفی، روش نگهداری اتومبیل و رانندگی غیر اصولی می‌تواند موجب یاتاقان زدن شود؛ با رعایت اصول رانندگی می‌توانید از یاتاقان زدن جلوگیری کنید.
  2. به کار بردن روغن‌های مرغوب و معتبر برای خودرو. یادتان باشد که روغن خودرو باید هر 5 هزار کیلومتر تعویض شود.
  3. تعویض به موقع فیلتر روغن ( هر 5000 کیلومتر ) و استفاده از فیلتر روغن با‌کیفیت.

هزینه تعمیر خودروی یاتاقان زده

تخمین هزینه تعمیر یاتاقان بستگی به میزان آسیب آن دارد و نمی‌توان مبلغ دقیقی برای آن عنوان کرد. البته ممکن است تعمیرگاه‌های مختلف نیز مبالغ متفاوتی دریافت کنند. پس بهتر است اتومبیل خود را به تعمیرگاه تخصصی هیوندای و کیا منتقل کنید.

اگر حواستان به سر و صداهای موتور خودرو باشد و به قول معروف خودروتان را بشناسید، می توانید با شنیدن صدای غیر طبیعی از موتور، سریعا آن را خاموش کنید و از بروز مشکل شاتون زدن جلوگیری کنید. در غیر این صورت، یاتاقان به حدی لق می شود که شاتون شکسته و از سرسیلندر بیرون می زند و هزینه به مراتب بیشتری روی دستتان می گذارد.

حالا تصویر کنید نتوانسته اید جلوی یاتاقان زدن موتور را بگیرید و هیچ یک از این پیشنهادها به دردتان نخورده است! پس بیایید حداقل موتور را استاندارد تعمیر کنید. در صورتی که بخواهید بعد از یاتاقان زدن سانتافه ، موتور آن استاندارد تعمیر شود، باید میلنگ را تعویض کنید.

به دلیل هزینه بالای تعمیر موتور، بعضی مالکین سانتافه از تهیه میلنگ نو صرف نظر می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که ریسک تراش میلنگ بالا بوده و ممکن است موتور با میلنگ تراش خورده جواب ندهد. همچنین برای تعمیر موتور یاتاقان زده لازم است ست کامل یاتاقان ها را نیز خریداری کنید.

بیشتر لوازم فروش ها و تعمیرکارها به اشتباه می گویند یاتاقان های 25 و 50 جنیون هیوندای و کیا هستند. لازم است بدانید این خودروسازها اصلا یاتاقان 25 و 50 تولید نمی کنند و به هیچ وجه تراشکاری و پولیش کاری را قبول ندارند.

آدرس تعمیرگاه‌های تخصصی هیوندای و کیا در تهران

تعمیرگاه تهران رویال

تهران – خیابان آزادی به سمت انقلاب – نرسیده به بزرگراه یادگار امام – ابتدای خیابان حیدر تاش – کارواش فربد

تعمیرگاه اتویونیک

تهران – انتهای آجودانیه – خ پور ابتهاج – پشت عرش آجودانیه – کوی پوریا – مجموعه خودروئی کاج

تعمیرگاه چهارسوقی

تهران – اتوبان شیخ فضل الله – بلوار چوب تراش مجتمع سبحان

تعمیرگاه رویال سرویس

تهران – انتهای بلوار آیت الله کاشانی – نرسیده به همت – بعد از کوچه فتح الله

نمایندگی و تعمیرگاه هیوندای آسان موتور در ستارخان

تهران – خيابان ستارخان – بين سه راه تهران ويلا و پل شيخ فضل اله – جنب بانک صادرات- پلاک 445

نمایندگی و تعمیرگاه هیوندای آسان موتور سازش در اشرفی اصفهانی

تهران – اشرفی اصفهانی – پائين تر از چهارراه مرزداران – نبش گلستان 14

 

اشتراک گذاری این مطلب :
دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به دنبال چه می گردی؟