ایران میزبان خودروهای برقی؛ قیمت و کیفیت خودروهای برقی وارداتی چطور است؟!

19 ژوئن, 2024
بدون دیدگاه
هونگچی E-QM5

آنچه در این مقاله می خوانید :

اخیرا واردات خودروهای برقی به کشور رشد قابل قبولی داشته و شاهد حضور انواع متنوعی از خودروهای برقی در بازار خودروی ایران هستیم. این واردات با استقبال مناسبی از جانب مردم مواجه شده و موجب سوالات پر تکراری مثل قیمت خودروهای برقی و روش ثبت نام و خرید خودروهای برقی شده است. در این مقاله به معرفی خودروهای برقی وارد شده به ایران و تکنولوژی های به کار رفته در آنها می پردازیم و قیمت آنها را نیز بررسی میکنیم. همچنین آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون برقی شدن تهران و هوشمندسازی حمل و نقل در ایران را نیز میتوانید در پایان مطالعه کنید.

خوردوی برقی چیست؟ این تکنولوژی پیشرفته چگونه گسترش یافت؟

مهم ترین تفاوتی که میان خودروهای برقی و بنزینی وجود دارد، در منبع انرژی حرکتی آنهاست که خودروهای بنزینی، انرژی خود را از بنزین و خودروهای برقی، انرژی خود را از برق تأمین میکنند. بنابراین در خودروهای برقی به جای باک بنزین، باتری شارژی استفاده شده است و ساختار ساده تری برای حرکت اتوموبیل وجود دارد.

جالب است بدانید که تاریخچه اختراع خودروهای ماشینی به قرن 19 و سال 1890 میلادی بازمیگردد که ویلیام موریسون، یک شیمیدان ساکن آمریکا، موفق به ساخت یک خودروی برقی شد. اما پروژه برقی کردن خودروها در قرن 19 با شکست مواجه شد و تا اوایل قرن 20، بازار در تصاحب خودروهای درون سوز باقی ماند. اما در دهه های اخیر باتوجه به بحران های زیست محیطی و خطرات مرتبط با امنیت انرژی، استقبال مضاعفی به خودروهای برقی شکل گرفته است. در نتیجه از سال 2010 تا به این سو شاهد فروش گسترده ای از خودروهای برقی در جهان هستیم و بازار ایران نیز آرام آرام در حال استقبال از این تکنولوژی پیشرفته و سالم است. امروز در جاده و خیابان های سرتاسر جهان، نزدیک به 20 میلیون خودروی برقی تردد میکند که تسلا، نیسان لیف و رنو زوئی از جمله محبوب ترینِ آنها هستند.

در ادامه به مهم ترین خودروهای برقی وارد شده به بازار ایران می پردازیم.

مهم ترین خودروهای برقی وارداتی به ایران را بشناسید!

هوندا ENS1

هوندای ENS1 محصولی است که به تازگی وارد ایران شده و برای اولین بار در نمایشگاه سال 1402 تهران رونمایی شد. این کراس اور قدرتمند، 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور خروجی را به چرخ ها منتقل میکند. خرید آن برای خریداران ایرانی چیزی معادل یک میلیارد و 850 میلیون تومان آب می خورد. قیمت واردات این خودرو به ایران 27هزار دلار بوده است، اگرچه قیمت گران ترین تیپ این محصول به 33 هزار دلار نیز میرسد.

هوندا ENS1

هوندای ENS1 محصولی است که به تازگی وارد ایران شده و برای اولین بار در نمایشگاه سال 1402 تهران رونمایی شد. این کراس اور قدرتمند، 204 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور خروجی را به چرخ ها منتقل میکند. خرید آن برای خریداران ایرانی چیزی معادل یک میلیارد و 850 میلیون تومان آب می خورد. قیمت واردات این خودرو به ایران 27هزار دلار بوده است، اگرچه قیمت گران ترین تیپ این محصول به 33 هزار دلار نیز میرسد.

آئودی Q5 e-tron

این خودرو، یک کراس اور اسپرت است که باتری آن در نسخه وارداتی اش به ایران، 84 کیلووات ساعت قدرت دارد و میتواند حدود 500 کیلومتر برد داشته باشد. این خودروی برقی که توسط برند سرشناسِ آلمانی یعنی آئودی تولید شده است، در اقتصادی ترین نسخه آن یعنی Q5 e-tron به ایران وارد شده است اما همچنان قیمت بسیار بالایی دارد، به حدی که فقط قیمت گمرک آن بیش از دو میلیارد و 600 میلیون تومان است و این رقم با تزریق خودرو به بازار آزاد، تا چند برابر رشد خواهد کرد.

آئودی Q5 e-tron

LUNA-GRE

از جمله خودروهای برقی مقرون به صرفه ای که در بازار خودروی ایران وارد شده است، همین LUNA-GRE است که توسط شرکت ایران خودرو به ایران وارد شده است. این خودرو بین 15 تا 18 هزار دلار قیمت دارد و به ریال چیزی معادل 900 میلیون تا یک میلیارد و 100 میلیون تومان خواهد بود. با وجود اینکه کاتالوگ رسمی ای از این محصول در سامانه وجود ندارد اما شنیده ها حکایت از این دارد که این خودرو، 110 کیلووات توان دارد، 225 نیوتن متر گشتاور تولید میکند، حداکثر سرعت آن 140 کیلومتر بر ساعت و صفر تا صد آن نیز 9.5 ثانیه است. دو نکته قابل توجه آنکه این خودرو قرار است به ناوگان تاکسی رانی کشور اضافه شود و این اتفاق امسال رخ خواهد داد و شایعات مربوط به عرضه آن در سال 1404 تکذیب شده است.

هونگچی E-QM5

هونگچی به عنوان یک سدان با کیفیت، 190 اسب بخار قدرت داشته و 320 نیوتن متر گشتاور خروجی آزاد میکند. قیمت نسخه وارد شده آن به ایران چیزی حدود 30 هزار دلار برآورد شده است که معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان خواهد بود و البته انتظار میرود که در بازار آزاد قیمت های بالاتری از آن نیز دیده شود. این محصول توسط شرکت بهمن موتور به ایران وارد شده است.

هونگچی E-QM5

KMC-J7

KMC-J7 محصولی به ارزش 20 تا 25 هزار دلار است که از نظر فنی یک سر و گردن بالاتر از نسخه بنزینی خودش می باشد. حداکثر سرعت این محصول 140 کیلومتر بر ساعت است، صفر تا صدِ آن 7.5 ثانیه است، 190 اسب بخار قدرت دارد، 340 نیوتن متر گشتار خروجی تولید میکند و در نهایت باتری آن 64 کیووات ساعت می باشد که قادر است تا 550 کیلومتر دوام آورد. نکته جالب توجه درباره این محصول که توسط شرکت کرمان موتور به ایران وارد شده است، زمان شارژ خودرو است که حدود 8 ساعت و نیم زمان میبرد.

قیمت خودروهای برقی وارداتی در سامانه عرضه خودروهای برقی وارداتی چقدر است؟

ردیف

نام شرکت

نشان تجاری

مدل

قیمت فروش در مبادی ورودی به ریال

1

بی ام کارز

HONGQIEQM5

18.054.600.000

2

معین خودرو ایرانیان

HondaENSI

18.500.000.000

3

کرمان موتورKMSEJ7

10.986.500.000

4

معین خودرو ایرانیانAudiQ5 e-tron

31.500.000.000

5

سایپاsinogoldTango5

10.500.000.000

6

ایران خودروLunaGRE

9.450.000.000

7

ماموت خودروVolkswagenID4

14.500.000.000

شرط سقف قیمتی برای واردات خودروهای برقی حذف شد

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در دی ماه 1402 از ابلاغ مصوبه واردات خودروهای برقی خبر داد که در آن مصوبه، سقف قیمتی تعیین شده ای برای واردات خودروهای برقی وجود ندارد و سود بازرگانی واردات نیز به 26درصد رسیده است، این رقم البته برای خودروهایی است که بیش از 30هزار یورو قیمت داشته باشند، اما خودروهایی که بین 20 تا 30 هزار یورو قیمت دارند، 11درصد سود بازرگانی به آنها تعلق می گیرد و خودروهای با 20هزار یورو قیمت، تنها 1 درصد سود بازرگانی خواهند داشت.

ضیغمی همچنین افزود که محدودیت های واردات خودروهای برقی صرفا شامل خودروهای آمریکایی میشود و بر اساس ابلاغیه های واصله، تمامی خودروها به جز خودروهایی آمریکایی، امکان ورود به کشور را دارند.

آئودی Q5 e-tron

آیا خودروهای برقی در ایران خریدار هم دارند؟

حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت سمت در خرداد 1403 اعلام کرد که خوشبختانه استقبال قابل توجهی از جانب مردم نسبت به خودروهای برقی صورت گرفته است، تا حدی که تاکنون 140 هزار نفر متقاضی خرید این محصولات شده اند. او همچنین در رابطه با تأمین زیرساخت های لازم برای کاربری این خودروها افزود: باتوجه به قابلیت و توان موتوریِ خودروهای برقی که با یک مرتبه شارژ، بین 450 تا 700 کیلومتر قدرت پیمایش خواهند داشت، در حال حاضر شهر تهران مجهز به 17 ایستگاه شارژ خودروهای برقی شده است و در شهرهای دیگر نیز با همکاری وزارت نیرو، به زودی ایستگاه هایی جهت شارژ خودروهای برقی تأسیس خواهد شد. او همچنین گفت که باتریِ این خودروها معمولا بین 7 تا 8 سال ضمانت دارد.

میخوای بدون نگرانی قطعات اصلی هیوندا و کیا با ضمانت اصالت بخری؟ از هیرکان پارت کمک بگیر.

قطعه مورد نظرتو از ما بپرس

تهران و حمل و نقل هوشمند با خودروهای برقی

زاکانی شهردار تهران، تیرماه 1402 در دومین جلسه پیرامون برقی کردن تهران عنوان کرد: قرار شده است تا با وزیر صمت، تهران را برقی کنیم. امید داریم که بتوانیم براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، 50هزار نوسازی تاکسی و 200هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم تا از این طریق امکانات رفاهی و جوانب محیط زیستی را ارتقاء بخشیم. او همچنی تأمین زیرساخت های لازم برای برقی کردن تهران را از جمله دغدغه های شهرداری تهران عنوان کرد و مرکز شهر و محدوده بازار را از اولین منطقه های هدف برای طرح برقی سازی شهر معرفی کرد.

خودرو الکتیریکی

سرانجام تولید خودروهای برقی ایرانی به کجا رسید؟

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، مهرماه 1402 اعلام کرد که در جهت همکاری با شرکت های دانش بنیان، شرکت های خودروسازی و همکاری مشترک میان مجموعه های بین المللی، مقرر شده است تا در افق 1404، ایران به سمت ساخت خودروهای بومی حرکت کند. مطالعات پیرامون تولید و ساخت خودروی برقی داخلی، 10 سال است که در معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر نهادها انجام شده است و در این تجربه 10 ساله، برنامه ای سه مرحله ای برای آن دیده شده است. او در ادامه افزود تاکنون 15 جایگاه برای تأمین زیرساخت های خودروهای برقی افتتاح شده است که به 78 شارژر مجهز هستند.

امضاء تفاهم نامه ای مهم در جهت توسعه حمل و نقل در ایران

آبان 1402 بود که تفاهم نامه ای میان گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین به جهت همکاری های استراتژیک، با حضور وزیر صمت امضاء شد. در این تفاهم نامه از نقشه راه همکاری میان این دو شرکت صحبت به میان آمده بود تا در زمینه تولید محصولات و ارتقاء فناوری در آینده نزدیک، قراردادهایی امضاء شده و به اجراء درآید.

اشتراک گذاری این مطلب :
دیدگاه های شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها
به دنبال چه می گردی؟